Bøvl med skemad - får han nok at spise?

24. september 2008

Alder:
5 mdr.

Bøvl med skemad - får han nok at spise?

Kære Helen

Skriver til dig fordi jeg er nervøs for om min dreng får nok at spise. Emil er i dag 5½ mdr, 70 cm og 7.6 kg (vejet for to uger siden). Han er blevet ammet 100% og jeg har masser af mælk.

Vi har siden han var lige lidt over 4 mdr forsøgt med ske-mad. For det første fordi min SP synes han tog for lidt på og vejer for lidt. For det andet fordi han bliver enormt nemt distraheret når han får bryst – hvis jeg snøfter stopper han med at spise. Han bliver ammet i ca. 5 min hver gang – og vil ikke have mere af det andet bryst. Sådan har det altid været. Jeg har masser af mælk, så det er ikke det der er problemet. Men han vil bare ikke spise mere.

Så vi startede med skemad og det har været lidt af en prøvelse. I starten ville han absolut ikke tage imod maden, vendte hovedet væk og havde ingen interesse i det. Prøvede med forskellige typer mos og grød, forskellige tykkelser – ingen forskel. Tog en pause, gik godt og så skidt igen. Har oplevet flere gange at han kaster op – jo ikke en god madoplevelse. Pause og starte igen – her for en uge siden, og nu går det lidt bedre. Han spiser nu ½ (måske 1) dl til aften – og det er med stor besvær til sidst.

Er nu de sidste to dage gået i gang med grød til frokost – første dag kastede han så op igen. Anden dag fik han ca. ½ dl. Men han spiser så mindre grød om aftenen. Det er indtil videre kun risgrød med pæremos han vil spise. Han vil mægtigt gerne have vand, men kan ikke rigtigt finde ud af at drikke af kop. Alt i alt har vi nu i 1½ mdr forsøgt med skemad, og det er ikke en success. Føler ikke det er en stund, han nyder eller ser frem til. Tværtimod. Han kan ikke sidde selv endnu, så han sidder i sin skråstol.

Jeg er i tvivl om, om han får nok mad. Han har ingen problemer med maven – det går fint igennem, og der er ikke umiddelbart sket nogen ændring i hans afføring. Det troede jeg der ville, så også derfor tænker jeg at han ikke rigtigt får noget ud den lille mængde grød han får. Jeg kan slet ikke forestille mig, at han snart skal spise tykkere mos og mere varieret – det virker totalt urealistisk.

Vi har ikke ...

Annonce

... som sådan en fast dagsrytme, men det ser nogenlunde sådan her ud – med grød en gang om dagen.

Kl. ca. 7: Vågne – amme (vil ikke sove mere)
Kl. ca. 9: sove ca. 1½ -2 timer
Kl. ca. 11: Amme
Kl. ca. 12.30: Sove ca. 1½ -2 timer
Kl. ca. 14.00 Amme
Kl. ca. 16: Amme
Kl. 17-18: sove 30-40 min
Kl. 18.: grød/mos
Kl. 20: amme – vil typisk ikke nu efter vi er startet med grød
Kl. 22.30: ammes
Kl. 4.00: ammes

Der kan dog være ganske store udsving, hvis han f.eks. kun sover 45 min i første lur, så rykker hele dagen sig. Rytmen er at han er vågen ca.2 timer og så sover. Jeg har siden han blev født givet ham mad når han vågner af en lur – og ikke før. Jeg har forsøgt at få ham til at spise grød efter første lur eller lige inden anden lur. Men jeg synes det er svært at finde en god madplan med formiddag, frokost, eftermiddag, aften - når dagen nu er forskellig hver dag.

Han sover fint. Han har aldrig grædt om natten. Jeg vågner kun fordi han ligger og bøvler rundt i sin seng, pludrer lidt, så jeg ved han er vågen. Om han ville falde i søvn uden mad ved jeg ikke – det har jeg ikke prøvet. Giver ham gerne der, for jeg vil gerne fede ham lidt op. Suger så godt til om natten, men stadig kun 5 min. Sover med det samme bagefter.

I det hele taget er han en glad dreng, som smiler, griner, pludrer, leger osv. Han ligger aldrig stiller, men bøvler rundt hele tiden – så han forbrænder uden tvivl meget energi.

Hvad kan jeg gøre for at gøre ham mere interesseret i at spise grød eller mos? Hvor meget bør han få nu, hvor han er næsten 6 mdr? Er han bare ikke klar til at spise skemad? Han er begyndt at åbne munden lidt selv, men ikke meget – skal ”narre” ham til at åbne den.

Jeg er ganske frusteret over at det efter 1½ mdr stadig er en kamp med ske-maden og han ikke spiser mere. Og er bange for at han ikke får det han har brug for. De sidste mange uger har han taget ca. 100 g på om ugen. Jeg kan se på hans kurve at den falder mere end normen.

Håber du kan komme med nogle gode råd – lige nu synes jeg det ville være nemmere bare at amme ham til evig tid.

Kærlige hilsner,
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder